Украина,
Житомирская область.Вул. Рози Люксембург, 3. Свято-Троїцька церква розташована в передмісті
Загребелля, займає домінантне положення серед одноповерхової житлової
забудови.
Престольне свято – 50-й день від Пасхи.
Свято-Троїцька парафія в Бердичеві була заснована в середині ХVІІІ ст. Перша, ще
дерев'яна, Троїцька церква, яка була закладена у 1721-1746 рр., а її
будівництво закінчено у 1759 році. Засновником парафії вважається один з
власників міста князь Микола Радзівіл, який на правому березі річки
Велика П‘ята (сучасна річка Гнилоп'ять) напроти міської фортеці збудував
дерев'яну Троїцьку церкву і передав їй навколишні земельні угіддя.
У 1834-1836 рр. протоієрей Сільвейстер Липський на місці, визначеному
затвердженим першим генеральним планом містечка Бердичева 1825 року,
будує кам’яний, хрестово-купольний із дзвіницею храм. Стару дерев'яну
церкву розібрали, дерево з неї використали для випалювання цегли для
нової церкви.
Біля нової церкви було виділено кладовищенське місце, де хоронили (за бажанням) померлих до 1844 року. Після 1844 року і до
1918 року біля церкви продовжували хоронити лише її священиків та
знатних жителів міста. Поряд з Троїцькою церквою похоронені її
священики: протоієрей Сельвейстр Липський (1824-1878), священик Яків
Веселовський (1866-1892), священик Кирило Мацкевич (1892-1898), священик
Микола Нещеретов (1899-1903), протоієрей Микола Тучапський (1903-1911)
(додатково про цей некрополь див. Кладовище при Свято-Троїцькій церкві).
Будівля Свято-Троїцької церкви цегляна, оштукатурена, побілена. Хрестова в
плані, із слабко подовженою західною гілкою, з чотирма стовпами,
однокупольна, з прямокутною апсидою і одноярусною дзвіницею над
притвором, яка має форму восьмистовпної ротонди, завершеної
восьмигранним шпилем.
Побудована в стилі класицизму. Південна, північна і західна гілки хреста, з входом по кожній осі, завершені
чотириколонними одноосьовими портиками спрощеного доричного ордера без
тригліфів у фризі. Властивий класицизму монументалізм досягається
переважанням маси стіни, великих об'ємів при геометризмі розчленовувань,
нечисленності отворів і максимально стриманому декорі (спрощеного
профілю стрічкові наличники, напівциркульні ніші, пілястри тосканського
ордера, що фланкують західний вхід, строгого профілю карниз з
модульонами). Невідповідність класицистичного типу споруди, що
спирається на античні зразки до функціональних вимог (встановлення
іконостасу) призвело до необхідності влаштування ніші замість вікна в
портику.Источник:
http://s017.radikal.ru/i421/1203/19/b81959ae35f9.jpgМы думаем, что снимок сделан в 1913 году